Bli medlem

Varmt välkommen som ny medlem i Danderyds Hembygdsförening! Vår förening är partipolitiskt och religiöst obunden och alla som har anknytning till trakten är välkomna att som medlem delta i våra aktiviteter! Föreningen bildades 1941 och har tillsammans med tre andra medverkande föreningar snart 1100 medlemmar. Vi är en hembygdsförening i tiden som är stolta över vår egna distinkta kultur och känsla som genomsyras av en trevlig gemenskap i vackra omgivningar. Vi värnar om bygdens historia samtidigt som vi vill vara delaktiga i dess fortsatt positiva utveckling. Närheten till storstaden i kombination med tryggheten i det mindre samhället tror vi är orsaken till att många väljer att vara bosatta i kommunen.

Bli medlem i Danderyds Hembygdsförening

Medlem för en positiv samhällsutveckling

Danderyds Hembygdsförening vill sprida kännedom om vår vackra hembygds natur, folk och historia och bevara bygdens natur- och kulturvärden. Vi ger lokalt stöd till kulturell och konstnärlig verksamhet som främjar hembygden, bland annat till Danderydskören, Danderyds Folkdanslag och Danderyds Slöjdgille. 1972 slogs fyra kommuner ihop till en; Djursholm med Stocksund, Enebyberg och Danderyd. Därav fyra hembygdsföreningar som idag lever i nära samverkan och har årliga överläggningar. Vi är medlemmar i Sveriges Hembygdsförbund och Stockholms Läns Hembygdsförbund. Föreningen vill stärka lokalsamhället genom att erbjuda olika aktiviteter som främjar och skapar en gemensam, stark och positiv samhällskultur. Som medlem blir du delaktig i allt detta!

Hur fungerar då föreningen och vad gör vi medlemmar? Hembygdsrörelsen drivs ideellt av oss medlemmar i syfte att tillvarata samt visa lokala traditioner och folkkulturen. Som medlem får du en starkare röst om du vill delta i samhällsdebatten, vilket vi gjort i ämnen som exempelvis berört miljövårdsarbete och urbanisering. Vi har en bred verksamhet där vi tillvaratar våra traditioner. Vi arrangerar såväl det uppskattade Valborgsmässofirandet, en kväll med tal, sång och fyrverkerier, som midsommarfesten då hela familjen kan samlas för ett gemensamt firande där det bjuds på dans. lekar servering och resning av midsommarstången. Danderyds Folkdanslag visar upp sina vackra folkdräkter som bevaras just genom dessa traditioner.

En förening som välkomnar alla

Som medlem får du inte bara delta i utan även bidra till ett berikande kulturliv och möjlighet att lära känna andra människor i ditt närområde där du kan ingå i ett mångfacetterat lokalt nätverk. Du kan också delta i våra intressanta studiecirklar eller varför inte följa med på en lärorik busstur genom intressanta områden? Under året har vår medlemstidning Danderydiana återuppstått och i de fyra årliga numren kommer vi att publicera intressanta artiklar om kommunen och dess historia men även tipsa om lokala evenemang och utställningar. Tidningen levereras direkt hem till våra medlemmar och vi hoppas att den ska få leva vidare.

Oavsett om du bott länge i Danderyd med omnejd eller är nyinflyttad är du lika hjärtligt välkommen att bli medlem! Ta med barnen, hunden och mormor och kom förbi på något av våra evenemang och prova på hur det är att vara medlem i föreningen. Hur mycket du vill engagera dig och ge av din tid är helt upp till dig. Känn den trevliga gemenskapen som uppstår under någon av våra traditionella folkfester. Ett gyllene tillfälle kan vara i november då året avslutas traditionsenligt med den fina och populära julmarknaden som Danderyds Slöjdgille arrangerar. Du kan passa på att botanisera bland vackra slöjdföremål, som broderade och vävda konsthantverk, smaka på allt det goda hembakta och passa på att göra dina sista julklappsinköp. Vem vet – kanske du har turen att vinna en fin julklapp i något roligt lotteri!

Hör av dig redan idag!

Danderyds Hembygdsförening kan erbjuda en meningsfull fritid både för dig som bott i flera generationer i Danderyd med omnejd och för dig som är nyinflyttad. Kanske kommer du från en annan del av världen, du är lika hjärtligt välkommen att bli ny medlem och berika vår förening så att traditionerna även fortsättningsvis hålls levande. En god förankring i lokalsamhället där människor möts över gränserna när de samlas kring gemensamma intressen bidrar inte bara till en förankring till sitt närområde utan motverkar också det utanförskap som vi har fått bevittna i många delar av vårt samhälle idag. Låt oss värna om det goda och fina i vårt samhälle – bli medlem redan idag!