Aktiviteter

Danderyds Hembygdsförening är en organisation för husägaren i Danderyd. Danderyd är en kommun i Djursholm, Stockholm. Organisationen har funnits sedan 1941 och kan mycket väl vara en av de äldsta hembygdsföreningarna i Sverige. Som du kommer få reda på när du läser denna artikel, är det en ganska unik organisation i förhållande till den genomsnittliga hembygdsföreningen. Danderyds Hembygdsförening är mycket dedikerade till sina medlemmar och dess huvuduppgift är att göra alla nöjda i och runt sina hem. Av denna anledning hittar du många parker i denna region, eftersom Danderyds Hembygdsförening säkerställer att de gröna områdena stannar grönt. Organisationen anordnar många intressanta aktiviteter året runt. Aktiviteter är alltid välbesökta.

Många aktiviteter arrangeras, såsom att fira midsommar

Aktiviteter i Danderyd året runt

Danderyds Hembygdsförening planerar aktiviteter för nästan alla säsongens helgdagar. Den 30 april anordnar organisationen en Valborgsmässoafton. 2016 års aktivitet började med några låtar för att fira hösten, och elden tändes vid 8-tiden på kvällen. Efter detta var det en föreställning av orkestern och natten slutade med fyrverkerier. Allt som allt ett riktigt trevligt sätt att fira Valborg. Naturligtvis finns det också en årlig Midsommarafton, där alla välkomnas med en picknick innan man börjar dansa runt midsommarstången. På Sveriges Nationaldagen välkomnar Danderyds Hembygdsförening dig till en flaggceremoni och kaffeservering.

Danderyds Hembygdsförening arrangerar även andra typer av roliga och intressanta aktiviteter. Danderyds Hembygdsförening firade till exempel Kulturarvsdagen den 11 september tillsammans med fyra andra hembygdsföreningar i Danderydsgården. De visade fotoutställningar, presentationer och presenterade en ny bok om historien om Danderyd. De bilder och böcker kunde man också se senare under året i biblioteket. Dessutom kommer Danderyds Hembygdsförening att bjuda in sina medlemmar på en Julgransplundring den 13 januari. Resten av aktiviteterna för år 2017 är ännu inte kända, eftersom medlemmarna bestämmer kommande aktiviteterna under den årliga mötet, vilket sker den 31 mars kl 19.00 2017.

Vad gör Danderyds Hembygdsförening?

Vad gör Danderyds Hembygdsförening förutom att anordna aktiviteter? Organisationen bryr sig starkt för naturen i området. År 1969 bad de till exempel regeringen om tillstånd för att nämna Sätra äng ett naturreservat. När regeringen avvisade ansökan försökte organisationen att bekämpa det, men i slutändan beslutade regeringen att det inte skulle bli ett naturreservat. Förutom det tar organisationen hand om flera parker i området och den är även ägare av en park som kallas Danderydsgården. Organisationen stimulerar också intresset för kulturen som kan ses av det årliga Kulturpriset som delas ut till en konstnär i området.

Föreningen är förutom arrangörer av aktiviteter, också aktiva när det gäller att bevara historien om Danderyd genom bilder, böcker och berättelser. Numera är föreningen upptagen med ett projekt som involverar dokumentation av husen i området. De frågar alla invånarna, både tidigare och nuvarande, att skicka bilder av sina hus. Föreningen vill visa alla bilder för allmänheten i Länsmuseet. Dessutom är föreningen också intresserad av gamla filmer för sina fotoarkiv av Danderyd genom åren. Om du har några bilder eller videoklipp skulle föreningen verkligen uppskatta om du skickar dem.

Några avslutande ord om Danderyds Hembygdsförening

Man kan dra slutsatsen att det är fantastiskt att bo i området Danderyd. Danderyds Hembygdsförening är en extremt aktiv förening som arrangerar många aktiviteter varje år. De lägger mycket arbete på att bevara kommunens historia och natur, samt att de bryr sig om sina invånares välbefinnande. Att föreningen har funnits i nästan 80 år visar hur effektiv och erfaren denna förening är. Men håll i minnet att föreningen inte är starkare än sina medlemmar. Föreningen behöver alltid nya aktiva medlemmar för att hjälpa organisationen med aktiviteter och projekt. Så om du är intresserad kan du överväga att bli medlem, både aktivt eller passivt.